Empress System - Clinical Guide

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Empress System - Clinical Guide
IPS
  Empress® System

                    Clinical Guide
Empress System - Clinical Guide
2
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Inhaltsverzeichnis

                                                               Deutsch
1.   Indikationen                                         4

2.   Klinische Durchführung                               5
     Farbnahme                                             5
     Präparation                                           6
     Präparationstechnik für die einzelnen Indikationen    7
     - Veneer
     - Inlay
     - Onlay
     - Krone
     Stumpffarbnahme                                       9
     Abdrucknahme                                          9
     Provisorische Versorgung                              9
     Befestigung                                          10

English – Table of Contents                               13

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1. Indikationen

                                 I     n      d      i    k       a     t     i     o      n      e      n
     FRONTZAHN-

                   Veneer                                         •                                          –
       GEBIET

                   Krone                                          •                                          •1)
                   Brücke                                         –                                          •2)
     SEITENZAHN-

                   Inlay/Onlay                                    •                                          –
        GEBIET

                   Krone                                          •                                          •1)
                   Brücke                                         –                                          •3)

                                 1)   auch konventionell zu befestigen
                                 2)   auch konventionell zu befestigen; Brücke mit einem Zwischenglied
                                 3)   auch konventionell zu befestigen; Brücke mit einem Zwischenglied
                                      und bis zum 2. Prämolaren als distalen Pfeiler

                                                              4
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2. Klinische Durchführung

                Ausgangssituation

Farbnahme
Eventuell initial eine Zahnreinigung durch-
führen. Die Farbe des unbeschliffenen Zahnes
wird mit Hilfe des Chromascop-Farbschlüssels
ermittelt. Den Zahn nicht zu stark trocknen!

Hierbei ist zu beachten, dass individuelle
Charakteristika berücksichtigt werden. Ist
eine Kronenpräparation geplant, sollten
auch die Inzisal- und Zervikalfarben bestimmt
werden. Um möglichst naturgetreue Ergeb-
nisse bei der Farbnahme zu erhalten, sollten
die Patienten keine farbintensive Kleidung
oder Lippenstift tragen und Tageslicht bevor-            Farbnahme am Patienten

zugt werden.

                                                 5
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Präparation
Bestehende Restauration und/oder Karies         Grundregeln:
entfernen.                                      • Zirkuläre Stufenpräparation mit abge-
                                                  rundeten Innenkanten bzw. Hohlkehl-
Kavitätenpräparation                              präparation, Breite zirkuläre Stufe/
Vollkeramik-Restaurationen wie IPS Empress®       Hohlkehle ca. 1 mm
und IPS Empress® 2 werden adhäsiv befestigt,    • Keine okklusalen Federränder, approximal
wobei die defektorientierte Präparations-         optional anzubringen
technik bestehende Zahnhartsubstanz             • Untersichgehende Stellen mit Komposit
schont. Um dauerhafte Restaurationen zu           ausblocken
gewährleisten, sollten die folgenden            • Vermeiden von scharfen Kanten und
Grundregeln beachtet werden. Sie geben in         Winkeln, dies verhindert Spannungen und
dem hier zur Verfügung stehenden Rahmen           erleichtert das Einsetzen
lediglich einen Überblick über die Präpara-     • Durch die adhäsive Befestigungstechnik
tionsanforderungen adhäsiv-befestigter            kann defektorientiert präpariert werden
indirekter Restaurationen. Für weitergehende    • Notwendige Mindeststärken unbedingt
Informationen empfehlen wir, Fachliteratur zu     einhalten, um eine genügend stabile
Rate zu ziehen, bzw. entsprechende Fort-          Restauration zu erhalten
bildungsveranstaltungen zu besuchen.            • Gleichmässige Reduktion unter Einbehalten
                                                  der anatomischen Form

                                                Fertiggestellte Inlay-Präparationen

                                                              6
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Präparationstechnik für die einzelnen Indikationen
Veneer                          werden (inzisale Reduktion:    Inlay
Die Präparation sollte nach     ca. 1,0–1,5 mm). Durch An-     Antagonistenkontakt
Möglichkeit ausschliesslich     legen von Orientierungs-       berücksichtigen.
im Schmelz erfolgen. Ent-       rillen mit Rillenschleifern
weder klassische Präparation    kann eine kontrollierte        Im Fissurenbereich mind.
mit oro-inzisaler, hohlkehl-    Schmelzreduktion erreicht      1,5 mm Präparationstiefe                 1,5

artiger Fassung der Schneide-   werden.                        und mind. 1,5 mm Isthmus-
kante oder einfache inzisale                                   breite vorsehen. Den appro-
Reduktion ohne Fassung der      Mindestpräparationsstärke      ximalen Kasten leicht diver-
Schneidekante. Inzisale         ca. 0,6–1,0 mm, abhängig       gierend aufziehen, Winkel
Präparationsgrenzen nicht im    von der gewählten Präpara-     von >60° zwischen den
Bereich der Abrasions-          tionstechnik.                  approximalen Kavitäten-
flächen anbringen.                                             wänden und den prospek-
                                Das Auflösen der Approxi-      tiven Approximalflächen der
Die Stärke der inzisalen        malkontakte ist nicht er-      Inlays gestalten. Interne
Reduktion ist dabei von der     forderlich. Verfärbte Zähne    Kanten brechen, um Span-
                                                                                                 >90°
gewünschten Transluzenz der     müssen ggf. stärker be-        nungskonzentrationen in der
aufzubauenden Schneide          schliffen werden. Zervikale    Keramik zu vermeiden.          60°-80°
abhängig. Je transparenter      Hohlkehl- oder Stufen-         Approximalkontakte allseitig
die Schneidekante des           präparation im Winkel von      auflösen. Kein slice-cut,
Veneers wirken soll, desto      ca. 10°–30° (analog Kronen).   keine Federränder
stärker sollte reduziert                                       präparieren.

                                         10°-30°                                                        1,5
       0,6

     0,7

           1

                                                       7
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Onlay                                        Krone
Dasselbe Vorgehen wie bei                    Anatomische Form unter
Inlays.                                      Einhaltung der angegebenen
                               2             Mindeststärken gleichmässig
Im Bereich der Höckerüber-         1,5       reduzieren.                            1
kupplungen 2 mm Platzbe-                                                                                 1
darf berücksichtigen. Die                    Zirkuläre Stufenpräparation
                                                                              1,5
Stufe sollte mit einer Ab-                   mit abgerundeten Innen-                           1,5
schrägung (10°–30°) ver-                     kanten bzw. Hohlkehl-
sehen werden, um die Ästhe-                  präparation im Winkel von              2
tik des Übergangs zwischen                   ca. 10°–30°, Breite zirkuläre
                                             Stufe/Hohlkehle ca. 1 mm.
Keramik und Zahn zu verbes-
sern. Onlays sind indiziert,                 Reduktion des inzisalen
wenn die Präparationsgrenze                  Kronendrittels um ca.
weniger als ca. 0,5 mm von                   1,5 mm.                                2                2
der Höckerspitze entfernt                                                                  2
verläuft, oder wenn der                      Inzisal bzw. okklusal sollte    1,5                             1,5
Schmelz stark unterminiert         1,5
                                             um ca. 1,5–2 mm reduziert
ist.                                         werden.
                                                                              1,0                        1,0

                                             Die Reduktion bei Frontzahn-
                                             kronen im labialen bzw. im
                                             palatinalen/lingualen Bereich
                                             beträgt ca. 1,0–1,5 mm.

                                                                                        10°-30°

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Stumpf-Farbnahme                                  Provisorische Versorgung
Mit dem Stumpf-Farbschlüssel kann die Farbe       Inlay-, bzw. Onlay-Kavitäten können mit
des präparierten Stumpfes bestimmt werden.        einem provisorischen Füllungsmaterial
Dadurch kann der Zahntechniker ästhetisch         versorgt werden (z.B. Systemp®.inlay/
hochwertige Restaurationen naturgetreu            Systemp®.onlay).
herstellen. Um gute Resultate zu erzielen,
sollte das Dentin dabei feucht gehalten           Kunststoffprovisorien sind bei Kronen und
werden.                                           Brücken die beste Lösung.

                                                  Die provisorische Versorgung soll mit einem
                                                  temporären, eugenolfreien Zement befestigt
                                                  werden (z.B.: Provilink®). Keine eugenol-
                                                  haltigen Zemente verwenden, da sie evtl. die
                                                  Polymerisation des nachfolgenden Befesti-
                                                  gungskomposits beeinträchtigen können!

                                                  Provisorische Versorgung mit Systemp®.inlay
Abdrucknahme
Die Abdrucknahme kann mit einem
additionsvernetzenden Silikon oder einem
anderen geeigneten Abform-Material
erfolgen.

Abdruck der fertiggestellten Präparationen

                                              9
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Befestigung
Grundsätzlich ist bei metallfreien Restaurationen eine adhäsive Befestigung zu empfehlen (z.B. Variolink®II-
System). Sollte dies aus klinischen Gründen nicht möglich sein, können Kronen und Brücken, die aus
IPS Empress 2 gefertigt worden sind, auch konventionell mit Glasionomerzement (z.B. Vivaglass®CEM)
befestigt werden.

                            Entfernen des Provisoriums                                                         Einprobe der Restauration
                                                                             absolute Trockenlegung

                        Restauration                                                                               Kavität
                                      H2O                  Luft                                                      H2O               Luft

   IPS Ceramic                                        IPS Empress®:    60s                                                       15s          Total Etch™
   Ätzgel
                                                      IPS Empress®2:   20s

                                      H2O                  Luft                                                     H2O                Luft

                                                                                               Excite® DSC                              Syntac® Primer
   Monobond-S                                                                                                10s           15s                       Luft
   Silanisierung                                         60s

                                                                                                                                   Syntac® Adhäsiv
                                                                                                                    oder

                                                            Luft                                      Luft                                           Luft
                                                                                                                           10s

                                                                                                                                               Heliobond
   Excite® DSC                                                        Heliobond
                                               oder

                                                                                    Mix 1:1

                                                                                Variolink® II

                                                               40s

                  Eingliederung                                                     Ausarbeiten & Polieren                                      Fluoridieren

Für weitergehende Informationen s. VA Variolink II.

                                                                                          10
Eingesetzte Restaurationen (IPS Empress®)

                     11
12
Table of contents

                                                               English
1.   Indications                                          14

2.   Clinical procedure                                   15
     Shade selection                                      15
     Preparation                                          16
     Preparation techniques for individual indications:   17
     - Veneers
     - Inlays
     - Onlays
     - Crowns
     Die shade selection                                  19
     Impression taking                                    19
     Temporary restoration                                19
     Cementation                                          20

                                                    13
1. Indications

                                      I    n      d      i     c       a    t      i    o      n       s

                 Veneers                                          •                                               –
     ANTERIOR
      REGION

                 Crowns                                           •                                               •1)
                 Bridges                                          –                                               •2)
     POSTERIOR

                 Inlays/Onlays                                     •                                              –
      REGION

                 Crowns                                            •                                              •1)
                 Bridges                                           –                                              •3)

                                 1)   conventional cementation also feasible
                                 2)   conventional cementation also feasible; bridges with one pontic
                                 3)   conventional cementation also feasible; bridges with one pontic and up to
                                      the 2nd premolar as the distal abutment

                                                             14
2. Clinical procedure

                Starting situation

Shade selection
If necessary, conduct professional tooth
cleaning prior to selecting the shade. The
shade of the unprepared tooth is determined
with the help of the Chromascop shade
guide. Do not overdry the tooth.

Make sure to observe individual
characteristics when selecting the shade.
If a crown preparation is planned, the
incisal and cervical shades should also be
determined. In order to achieve optimum
shade match, patients should not wear
brightly coloured clothes or lipstick during           Shade determination on the patient

shade selection. The shade should be
determined under natural lighting conditions,
whenever possible.

                                                15
Preparation
Remove existing restorations and/or caries.      Basic rules:
                                                 • Complete a shoulder/chamfer preparation
Cavity preparation                                 with rounded angles; the width of the
All-ceramic restorations like IPS Empress® and     circular shoulder/chamfer should be
IPS Empress® 2 are fabricated according to         approx. 1 mm.
the principles of adhesive cementation. To       • Do not prepare feather edges; Use butt
ensure quality restorations, the following         joints.
principles need to be observed. These points     • Block out undercuts.
provide an overview of the preparation           • Avoid sharp edges and angles to prevent
requirements for indirect restorations seated      stress and facilitate insertion.
using the adhesive technique. For further        • Strictly observe the necessary minimum
information, we recommend consulting the           wall thickness in order to ensure suitable
literature or attending suitable continuing        stability of the restoration.
education courses.                               • Complete the prep with even reduction
                                                   and maintain the anatomical contours.

                                                 Completed inlay preparation

                                                             16
Preparation techniques for individual indications
Veneers                                                         Inlays
If possible, the preparation    By providing depth grooves      Avoid occlusal contacts at
should be entirely located in   using the appropriate burs,     the margins.
the enamel.                     controlled enamel reduction
The chamfer preparation         can be achieved.                Observe a preparation depth
should involve a clearly                                        of at least 1.5 mm in the fis-
                                                                                                           1,5
defined margin. Two             The minimum preparation         sure area. The isthmus
techniques are available. The   thickness is approx.            should be at least 1.5 mm
first involving a wraparound    0.6–1.0 mm depending on         wide.
technique onto the lingual      the fabrication technique       Complete the proximal box
surface and the other           chosen.                         with a slightly diverging
stopping at the top of the                                      angle. Prepare an angle of
incisal edge. The incisal       Eliminating proximal contacts   >60° between the proximal
margins should not be           is not required. Discoloured    cavity walls and the
located in the occlusal         teeth may require more          prospective proximal surfaces
                                extensive reduction to allow    of the inlay. Round out
contact areas.
                                for adequate masking.           internal angles. Cavosurface
                                Observe an angle of approx.     margins should be prepared
The dimension of the incisal
                                10°–30° for cervical chamfers   as butt joints.                     >90°
reduction depends on the
desired degree of               or shoulder preparations                                         60°-80°
translucency of the incisal     (same as for crowns).
area to be restored. The
more transparent the incisal
edge of the veneer should
appear, the more reduction is
required. 1.0-mm to 1.5-mm
incisal reduction is
recommended.

                                                                                                           1,5

       0,6                               10°-30°

     0,7

           1

                                                       17
Onlays                                         Crowns
Same procedure as for inlays.                  Evenly reduce the anatomical
                                               shape observing the
Provide 2 mm space in the       2              stipulated minimum wall
area of the cusps and occlual       1,5        thickness.                               1
contacts.                                                                                                    1
                                               Prepare a chamfer/shoulder
                                                                                  1,5
Prepare the shoulder with an                   preparation (10–30°) with                           1,5
incline (10°–30°), to improve                  rounded inner angles. The
the aesthetic appearance of                    width of the circular shoulder/          2
the transitional area between                  chamfer should be approx.
ceramic material and tooth.                    1.0 mm.
Onlays are indicated if the
preparation margin runs less                   Reduce the axial walls of the
than approx. 0.5 mm away                       tooth on the incisal third of
from the cusp tip, or if                       the crown by approx.                     2                2
the enamel is severely under-                  1.5 mm.                                         2
mined.                                                                           1,5                             1,5
                                    1,5
                                               The incisal and/or occlusal
                                                                                  1,0                        1,0
                                               reduction should be approx.
                                               1.5–2.0 mm.

                                               For anterior crowns, the
                                               labial or palatal/lingual
                                               reduction should be approx.
                                               1.0–1.5 mm.

                                                                                            10°-30°

                                          18
Die shade selection                                  Temporary restoration
The shade of the prepared die may be                 Inlay and onlay cavities may be restored with
determined using the die material shade              a temporary restorative material (e.g.
guide (Die Material Shade Guide). With the           Systemp®.inlay/Systemp®.onlay).
appropriate shade, the dental technician is
able to fabricate aesthetically appealing,           Composite resin temporaries are the best
true-to-nature restorations. In order to             solution for crown and bridge preparations.
achieve optimum results, the dentin should
be moist when the shade is determined.               Use a temporary eugenol-free cement (e.g.
                                                     Provilink®) for provisional cementation. Do
                                                     not use cements that contain eugenol, since
                                                     this substance may inhibit the polymerization
                                                     of the luting cement for the permanent
                                                     restoration.

                                                     Temporary restoration fabricated of Systemp®.inlay

Impression taking
An addition-curing silicone or other suitable
impression material may be used for the
impression.

Impression of the completed preparation

                                                19
Cementation
Generally, adhesive cementation (e.g. using the Variolink®II System) is recommended for metal-free
restorations. If this technique is not possible for clinical reasons, crowns and bridges fabricated of IPS Empress 2
may also be seated using the conventional cementation technique in conjunction with glass ionomer cements
(e.g. Vivaglass® CEM).

                              Removal of the temporary                                                             Try-in of the restoration
                                                                                   Absolute isolation

                            Restoration                                                                                Cavity
                                        H2O                   Air                                                      H2O               Air

   IPS Ceramic                                         IPS Empress®:         60s                                                   15s         Total Etch™
   Etching Gel
                                                       IPS Empress®2:        20s

                                        H2O                   Air                                                      H2O               Air

                                                                                                   Excite® DSC                            Syntac® Primer
   Monobond-S                                                                                                    10s         15s                      Air
   Silanating                                               60s

                                                                                                                                    Syntac® Adhesive
                                                               Air                                       Air                                          Air
                                                                                                                             10s
                                                                                                                       or

                                                                                                                                                Heliobond
   Excite®        DSC                                                     Heliobond
                                                  or

                                                                                        Mix 1:1

                                                                                    Variolink® II

                                                                  40s

                        Seating                                                          Finishing & Polishing                                   Fluoridation

For further information, please refer to the Variolink II Instructions for Use

                                                                                              20
Incorporated restoration (IPS Empress®)

                    21
Die Resultate sprechen für sich selbst...
            The results speak for themselves...

Dr. Winter / D. Cornell
IPS Empress

Dr. Brodbeck / Arteco Dentaltechnik, Zurich, Switzerland
IPS Empress

O. Brix
IPS Empress 2

                                                           22
23
Ivoclar Vivadent – worldwide

Ivoclar Vivadent AG                                       Ivoclar Vivadent SAS            Ivoclar Vivadent Ltd
Bendererstrasse 2                                         B.P. 118                        12 Omega St, Albany
FL-9494 Schaan                                            F-74410 Saint-Jorioz            PO Box 5243 Wellesley St
Liechtenstein                                             France                          Auckland, New Zealand
Tel. +423 235 35 35                                       Tel. +33 450 88 64 00           Tel. +64 9 630 52 06
Fax +423 235 33 60                                        Fax +33 450 68 91 52            Fax +64 9 630 61 48
www.ivoclarvivadent.com
                                                          Ivoclar Vivadent GmbH           Ivoclar Vivadent Polska Sp. z.o.o.
Ivoclar Vivadent Pty. Ltd.                                Dr. Adolf-Schneider-Str. 2      ul. Jana Pawla II 78
1 – 5 Overseas Drive                                      D-73479 Ellwangen, Jagst        PL-01-501 Warszawa
P.O. Box 367                                              Germany                         Poland
Noble Park, Vic. 3174                                     Tel. +49 (0) 79 61 / 8 89-0     Tel. +48 22 635 54 96
Australia                                                 Fax +49 (0) 79 61 / 63 26       Fax +48 22 635 54 69
Tel. +61 3 979 595 99
Fax +61 3 979 596 45                                      Ivoclar Vivadent UK Limited     Ivoclar Vivadent S.A.
                                                          Meridian South                  c/Valderribas 82
Ivoclar Vivadent Ltda.                                    Leicester                       E-28007 Madrid
Rua Maestro João Gomes de                                 LE3 2WY                         Spain
Araújo 50; Salas 92/94                                    Great Britain                   Tel. +34 91 513 10 08
Sao Paulo, CEP 02332-020                                  Tel. +44 116 265 40 55          Fax +34 91 552 64 07
Brasil                                                    Fax +44 116 265 40 59
Tel. +55 11 69 59 89 77                                                                   Ivoclar Vivadent AB
Fax +55 11 69 71 17 50                                    Ivoclar Vivadent s.r.l.         Dalvägen 16
                                                          Via dell’Industria 16           S-169 56 Solna
Ivoclar Vivadent, Inc.                                    I-39025 Naturno (BZ)            Sweden
23 Hannover Drive                                         Italy                           Tel. +46 8 514 93 930
St. Catharines, Ont. L2W 1A3                              Tel. +39 0473 67 01 11          Fax +46 8 514 93 940
Canada                                                    Fax +39 0473 66 77 80
Tel. +1 800 263 8182                                                                      Ivoclar Vivadent, Inc.
Fax +1 905 988 5411                                       Ivoclar Vivadent S.A. de C.V.   175 Pineview Drive
                                                          Av. Mazatlán No. 61, Piso 2     Amherst, N.Y. 14228
Ivoclar Vivadent Marketing Ltd.                           Col. Condesa                    USA
Calle 134 No. 13-83, Of. 520                              06170 México, D.F.              Tel. +1 800 533 6825
Bogotá                                                    Mexico                          Fax +1 716 691 2285
Colombia                                                  Tel. +52 (55) 55 53 00 38
Tel. +57 1 627 33 99                                      Fax +52 (55) 55 53 14 26
Fax +57 1 633 16 63

Date information prepared: 10/2002

These materials have been developed solely for use
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Printed in Austria
© Ivoclar Vivadent AG, Schaan / Liechtenstein
561526/1002/d/e/3/VVA
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