Glaukombehandlung mittels transskleraler Cyclophotokoagulation in Mikropulstechnik in einem low income setting - Dr. Martin Kotula DOG 2021 ...
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Glaukombehandlung mittels transskleraler Cyclophotokoagulation in Mikropulstechnik in einem low income setting Dr. Martin Kotula Dr. K. Paust, Dr. E. Msigomba, Dr. L. Burusu, Dr. E. Türkeli, Dr. V. Bark DOG 2021
Augenärztliche Versorgung in Tansania 5.6.2. Numbers and distribution of human resources for eye health The numbers and regional distribution of various cadres for eye health in mainland Tanzania are shown in figure 8 below. Einwohnerzahl: 55,9 Millionen (2019), davon 44,1% unter 14 Jahre BIP pro Jahr pro In 2016, Person there (2019): 1.080$ were 55 ophthalmologists, 81 AMOOs, – in 105Deutschland 45.733$ ONOs and 212 optometrists in the country. As with similar contexts, the majority of ophthalmologists and optometrists are 49,4% (2017) located leben in absoluter in Dar es Salaam Armut and the big cities (unter of Kilimanjaro 1,9$ regions, and Arusha pro Tag) with many [1] of them working in private clinics (see figure 8 above). Overall, the eye health sector is severely understaffed, with nearly 70 per cent of the required positions being vacant (see table 3 below). In addition, some eye care staff deployed in public sector work in other health areas due to the lack of space, equipment and medicines available for eye health. Table 3: Availability and gaps in eye health human resources in mainland Tanzania Figure 8: distribution of eye health human resource cadres in mainland Tanzania Minimum required Source: national eye care programme Cadre number based on Currently Gap Rukwa Mindestbedarf available country needs (2017 -> 2021) Ophthalmologists 144 55 104 0 -> 1 4 Assistant medical officers in 216 81 136 1 -> 4 4 ophthalmology 45 Eye health system assessment | May 2017 Ophthalmic nursing officers 1222 105 907 3 -> 22 10 Optometrists 1141 212 884 2 -> 4 20 Source: national eye care programme [2] An earlier study conducted in both mainland Tanzania and Zanzibar estimated that overall Im Westen Tansanias ist ein einziger Augenarzt für die in 2011, the Republic Versorgung of Tanzania vonperetwa had 1.6 surgeons 1 Millionen million population Menschen zuständig! – this is much lower than the Vision 2020 recommended levels of 4 per million (31). The estimated number of annual surgeries per surgeon was 340 compared to the recommended levels of Quellen: [1] wikipedia [2] sightsavers: eye health assesment in tanzania 2017 500 per surgeon per year. The ratio of OCOs/nurses in the same study was 3.8 per million (compared to the Vision 2020 target of 10 per million); and the number of optometrists/perfectionists was 7.3 per million (compared to the target of 20 per million). Figure 8: distribution of eye health human resource cadres in mainland Tanzania Source: national eye care programme 5.6.3. Training of human resources for eye health The training of eye care workers takes place at both pre- and in-service levels.
Ursachen Sehbehinderung • Weltweit leben heute 1,1 Milliarden Menschen mit einer Sehbehinderung! (Tendenz steigend) • 43 Millionen Menschen sind blind! (Tendenz steigend) [2] Das Glaukom ist die führende Ursache irreversibler Blindheit [1] [3] Quellen: [1] www.prweb.com / [2] IAPB – Vision Atlas 2020 / [3] Kanski 2008
Herausforderungen in der Glaukomtherapie • Besonders hohe Prävalenz des Glaukoms in Tansania (etwa 4%) [1, 2] • keine finanziellen Mittel für Untersuchungen/ Therapie [3,4] • Mangelhafte augenmedizinische Infrastruktur • Bei Erstvorstellung weit fortgeschrittene Erkrankungsstadien [5,6] [6] • Therapeutische Möglichkeiten limitiert • konservative Therapie nicht zielführend (kaum verfügbar/ falsch gelagert/ abgelaufen/ zu teuer) • Glaukomchirurgie erschwert (kaum ausgebildete Chirurgen/ konsequente Nachsorge erschwert) Quellen: [1] Tham YC, Li X, Wong TY, Quigley Ha, Aung T, Cheng CY (2014): Global Prevalence of Glaucoma and Projections of Glaucoma Burden through 2040. A systematic Review and Meta-Analysis. Ophthalmology; Volume 121, pp. 2081-90 [2] Buhrmann RR, Quigley HA, Barron Y, West SK, Oliva MS, Mmbaga BOB (2000): Prevalence of Glaucoma in a Rural East African Population. Investigative Ophthalmology & Visual Science; Volume 41(1), pp. 40-48 [3] Glimour-White JA, Shah P, Cross V, Makupa W, Philippin H (2015): Glaucoma awareness and access to healthcare: perceptions among glaucoma patients in Tanzania. Postgraduate Medical Journal; Volume 91, pp. 373–378. [4] Abdull MM (2017): My challenges managing glaucoma in sub Saharan Africa; International Agency for the Prevention of Blindness, article for the world glaucoma week [5] Cook C (2009): Glaucoma in Africa Size of the Problem and Possible Solutions. Journal of Glaucoma; Volume 18(2), pp. 124-128 [6] Jones PR, Philippin H, Makupa WU, Burton MJ, Crabb Dp (2019): Severity of Visual Field Loss at First Presentation to Glaucoma Clinics in England and Tanzania. Ophthalmic Epidemiology; Volume 27(1), pp. 10-18
Lösungsansatz mittels transskleraler Cyclophotokoagulation in Mikropulstechnik (CPC-M) • CPC-M im Vergleich zur klassichen Cyclophotokoagulation: weniger Komplikationen bei vergleichbarer Drucksenkung [1] • Alternierende Laserimpulse führen zu einer Verbesserung des uveoskleralen Abflusses [2] • Durchführung • ARC FOX 810 Diodenlaser • Retrobulbäranästhesie • Pulslänge 500µs und Pause 1000µs • Abstand zum Limbus 3,5mm • Aussparung von 3h und 9h Position • Im Mittel eingesetzte Gesamtenergie 127J [3] Quellen: [1] Aquino MCD, Barton K, Tan AM, Sng C, Li X, Loon SC, Chew P (2015): Micropulse versus continuous wave transscleral diode cyclophotocoagulation in refractory glaucoma: a randomized exploratory study. Clinical and Experimental Ophthalmology; Volume 43, pp. 40–46 [2] Johnstone M, Wang R, Padilla S, Wen K (2017): Transcleral Laser Induces Aqueous Outflow Pathway Motion & Reorganization. Poster, AGS 2017; Coronado, CA2017 [3] Sanchez FG, Peirano-Bonomi JC, Grippo TM (2018): Micropulse Transscleral Cyclophotocoagulation: A Hypothesis for the Ideal Parameters. Discovery & Innovation in Ophthalmology; Volume 7(3), pp. 94-100
Ergebnisse Behandelt wurden: • Patienten mit IOD Erhöhung + glaukomtypischer Papillenexkavation mit einer CDR ≥ 0,9 unabhängig der Glaukomentität • n=50 Augen von 35 Patienten (mittleres Alter 60) • Glaukomentitäten: POWG (n=42), PEX-Glaukom (n=5), sekundär Glaukom (n=3) • 31 Augen bereits vortherapiert (mit Timolol Augentropfen) • Visus in 22 Augen 0,1 Definition Erfolgskriterien: • Zieldruck zwischen 6mmHg und 21mmHg, bzw. eine Drucksenkung um mindestens 20% des Ausgangswertes
Ergebnisse Anzahl Präoperativer Ausgangs- Postoperativer IOD Zielkriterien Komplikationen Fortsetzung nachkontrollierter IOD (in mmHg) (in mmHg) erreicht Drucksenkende Augen an jeweiliger der jeweils Therapie post OP Kontrolle nachkontrollierten Augen (50 Augen behandelt) Mittelwert (± Mittelwert (± Standartabweichung) Standartabweichung) 1 Tag post OP 49 34 (± 14) 22 (± 12) n= 40 Vorderkammerreiz n=30 mild (n=17) moderat (n=29) Fibrin (n=3) Hyphaema (n=1) 2 Wochen post 41 31 (± 13) 15 (± 9) n= 40 - n=7 OP 3 Monate post 21 28 (± 14) 19 (± 13) n= 15 Hypotonie (n=2) n=4 OP 20 32 (± 16) 18 (± 10) n= 13 Hypotonie (n=1) n=11 9 Monate post OP Hypertonie (n=6), davon 3 PEX Glaukome
Diskussion • Nutzen der CPC-M • Eine applizierte Gesamtenergie zwischen 112J und 150J führte bei 70% unserer Patienten zu einer IOD Reduzierung von 33% bei akzeptablen Komplikationspotenzial -> zukünftig wäre der Effekt der CPC-M mit einer erhöhten Leistung von 2500mW und kürzerer Applikationsdauer bei gleichbleibender Gesamtenergie zu überlegen [1,2,3] • die CPC-M mit dem ARC FOX 810 Diodenlaser stellt eine gute Behandlungsmöglichkeit dar, um Blindheit aufgrund fortgeschrittener Glaukome in einem low income setting zu reduzieren (aktuell beste Option) • Verbesserung der augenmedizinischen Infrastruktur • Das Projekt Tanzaneye fördert die Verbesserung der augenärztlichen Versorgung in West-Tansania -> so stehen zukünftig ggf. weitere diagnostische und therapeutische Mittel zur Verfügung Quellen: [1] Nguyen AT, Maslin J, Noecker RJ (2020): Early results of micropulse transscleral cyclophotocoagulation for the treatment of glaucoma. European Journal of Ophthalmology; Volume 30(4), pp. 700-705 [2] Kaba Q, Somani S, Tam E, Yuen D (2020): The effectiveness and safety of micropulse cyclophotocoagulation in the treatment of ocular hypertension and glaucoma. Ophthalmology Glaucoma; Volume(3), pp. 181-189 [3] Sarrafpour S, Saleh D, Ayoub S, Radcliffe NM (2019): Micropulse transscleral cyclophotocoagulation: A look at term effectiveness and outcomes. Ophthalmology Glaucoma; Volume 2(3), pp. 2167-2171
Asante Sana = Vielen Dank für die Aufmerksamkeit Mein besonderer Dank geht an: • Dr. Karsten Paust • Dr. Erick Msigomba • Dr. Liberator Burusu • Dr. Arno Wirdemann • Dr. Erdem Türkeli • Sarah Schmidt • Dr. Beate Müller • Dr. Victoria Bark • die großzügige Unterstützung der Firma A.R.C. www.tanzaneye.de
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