Diarrhö - mikrobiologische Abklärung - Österreichische Agentur für Gesundheit und Ernährungssicherheit (AGES) - infektiologie.co.at
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Diarrhö – mikrobiologische Abklärung Franz Allerberger Österreichische Agentur für Gesundheit und Ernährungssicherheit (AGES)
Es besteht weder ein persönliches noch ein wirtschaftliches Verhältnis zu einem kommerziellen Unternehmen im Zusammenhang mit dem folgenden Fortbildungsinhalt. Der Fortbildungsinhalt gibt nicht notwendigerweise die Ansicht der AGES wieder.
Riddle MS, DuPont HL, Connor BA. ACG Clinical Guideline: diagnosis, treatment, and prevention of acute diarrheal infections in adults. Am J Gastroenterol 2016;111:602–22. Acute diarrhea is defined as 3 or more loose or watery stools in a 24-hour period and lasting less than 14 days.
Mikrobiologische Laborproben KH vs Niedergelassenes Labor 2014 AKH Wien N = 116401 Labor Moest N = 87646 n=6775 n=13972 =7.7% = 12% Stuhlproben mit positivem Resultat => 384 (2.7%) => 579 (8.5%)
Huhulescu S, Kiss R, Brettlecker M, Cerny RJ, Hess C, Wewalka G, Allerberger F (2009) Etiology of acute gastroenteritis in three sentinel general practices, Austria 2007. Infection 37:103-108 „In 2007, all patients who visited a GP for acute gastroenteritis were invited to provide stool specimens [total population of appr. 6,000]. è pathogens were detected in 71 of 306 patients (23.2%).“ 12 Erreger
20 pathogens Medscape CME & education: Latest Updates for December 21, 2016 Timely Diagnosis of Gastroenteritis: Implications for Patients and Public Health
Campylobacter Salmonella Part of: Buss et al. J Clin Microbiol. 2015 Mar;53(3):915-25
FilmArray GI ®Panel (BioFire Diagnostics, Salt Lake City, Utah). Ermöglicht simultan die Testung von 20 Erregern: Bakterien: Campylobacter, Clostridium difficile, Plesiomonas shigelloides, Salmonella, Vibrio (inkl. V. cholerae), Yersinia enterocolitica, Enterotoxigene Escherichia coli (ETEC; lt/st), Enteropathogene E. coli (EPEC), Shiga toxin- produzierende E. coli /STEC; stx1/stx2, inkl. E. coli O157), Shigella/ Enteroinvasive E. coli (EIEC), Enteroaggregative E. coli (EAEC), Viren: Adenovirus F40/41, Astrovirus, Norovirus GI/GII, Rotavirus A, Sapovirus Protozoen: Cryptosporidium, Cyclospora cayetanensis, Entamoeba histolytica, Giardia lamblia
(Liquid Based Microbiology) 500 µl Stuhl werden in LBM®FecalSwabs (Copan, Italien; enthalten 2 ml modifiziertes Cary-Blair Medium) eingebracht
Der FilmArray integriert Proben-Aufbereitung, FilmArray GI ® Panels (BioFire Diagnostics, Salt Lake City, Utah) Amplifikation und Detektion. Im Labor: circa 2 Minuten Hand-on Time; Proben- Durchlaufzeit circa 1 Stunde. Kosten: unter 5 € pro Untersuchungsparameter
Spina A, et al. (2015) Spectrum of enteropathogens detected by FilmArray® GI Panel in a multi-centre study of community- acquired gastroenteritis. Clin Microbiol Infect 21:719-728. Overall, the FilmArray®GI Panel detected at least one organism in 54.2% (384/709) of the specimens, as compared to 18.1% (128/709) when tested by conventional techniques locally. • Of the 709 specimens: • 325 (45.8%) tested negative • 268 (37.8%) specimens yielded only one organism • 116 (16.4%) specimens yielded multiple organisms. • With the exception of Entamoeba histolytica and Vibrio cholerae, all of the 22 targeted pathogens were detected at least once.
Fig.: Frequency distribution of pathogens detected by country (total pathogens = 555)
S. Ent PT14b Isolate aus Österreich, Juni 2013-August 2014, nach KW des Laboreingangs (N=140) Anzahl der Fälle 20 19 Fall von S. Enteritidis 14b, alle Bundes länder außer Tirol (n=76) 18 17 Fall von S. Enteritidis 14b m it MLVA Typ 12-3-7-2-2 (Aus bruchs s tam m ) (n=40) Fall von S. Enteritidis 14b m it anderem MLVA-Typ (n=4) 16 15 Fall von S. Enteritidis 14b, Tirol (n=64) 14 13 Fall von S. Enteritidis 14b m it MLVA Typ 12-3-7-2-2 (Aus bruchs s tam m ) (n=46) Fall von S. Enteritidis 14b m it anderem MLVA-Typ (n=3) 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 Jun Jul A ug Sep Oct Nov Dec Jan Feb Mar A pr May Jun July A ug 2013 2014 Kalenderwoche und Jahr Regionale Verteilung der Ausbruchsfälle, S. Enteritidis PT14b, Österreich, Juli-Sept. 2014 „Salmonellen nicht nachgewiesen“
Analytische Epidemiologie Table. Day-specific food-related (lunch) cohort analyses among recipients of “food on wheels” and among residents of three nursing homes Exposed Unexposed Date Total Cases Risk% Total Cases Risk% RR* RD%* AR%* PAR%* p** Food-items 27.6.; Ncohort=816; ncases=2 Eieromelette 177 2 1,13 639 0 0 1,13 100 100 0,047 29.6.; Ncohort=723; ncases=5 Semmelknoedel 380 5 1,32 343 0 0 1,32 100 100 0,063 30.6.; Ncohort=822; ncases=8 Spaghetti Carbonara 332 6 1,81 490 2 0,41 4,43 1,4 77,41 58,06 0,067 30.6.; Ncohort=822; ncases=8 Schokomousse 402 7 1,74 420 1 0,24 7,31 1,5 86,33 75,54 0,035 Stockholm and Parma: ECDC/EFSA; 2014 consumption of eggs from Germany. Enteritidis infections associated with Multi-country outbreak of Salmonella Issued: 26 August 2014
04.12.15 Haftbefehl gegen Amtstierarzt des Landratsamts In der Salmonellenaffäre um das Unternehmen Bayern-Ei aus Niederbayern ist gegen einen Amtstierarzt des zuständigen Landratsamtes Haftbefehl erlassen worden. Dem Mitarbeiter des Landratsamtes Straubing-Bogen werde Beihilfe zu einem Fall von Körperverletzung mit Todesfolge sowie zu gefährlicher Körperverletzung in 77 weiteren Fällen vorgeworfen, sagte Theo Ziegler von der Staatsanwaltschaft Regensburg. Ein Ermittlungsrichter habe Haftbefehl wegen dringenden Tatverdachtes und Verdunklungsgefahr erlassen. Der Mann habe ein fehlerhaftes Verhalten eingeräumt, teilte die Staatsanwaltschaft weiter mit. Details zur Aussage wurden aus ermittlungstaktischen Gründen aber nicht genannt. Der Amtstierarzt sitzt derzeit in U-Haft. http://www.welt.de/regionales/bayern/article149613366/Haftbefehl-gegen-Amtstierarzt-des-Landratsamts.html
Salmonella Stanley Resistent gegen Ciprofloxacin
S. Stanley - humane Erstisolate, Österreich, 2000 - 2016 200 180 160 140 120 Anzahl 100 80 60 40 20 0 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 Jahr 2017: 32 Humanerkrankungen mit S. Stanley
Fig.: Frequency distribution of pathogens detected in 709 stool specimens by diagnostic approach employed: local laboratory protocol versus FilmArray GI®Panel
© shutterstock/Yellowj Spina A, et al. (2015) Clin Microbiol Infect 21:719-728.
Fig.: Frequency distribution of pathogens detected in 709 stool specimens by diagnostic approach employed: local laboratory protocol versus FilmArray GI®Panel Spina A, et al. (2015) Clin Microbiol Infect 21:719-28
Spina A, et al. (2015) Clin Microbiol Infect 21:719-28 Diagnostic approach employed by local laboratories EPEC EAEC ETEC EIEC Austria No No No No Finland No No No No France No No No No Germany Yes (eae gene PCR) Yes (PCR) No No Greece No No No No Ireland No No No No Italy Yes (eae gene PCR) No No No Portugal No No No No Romania Yes (agar antisera) No No No UK No No No No
Im Jahr 2014 wurden von der AGES im Großraum Wien im Rahmen eines universum Innerere Medizin 08/17 bundesländerübergreifenden Krankheitsausbruches binnen sechs Wochen vier Fälle von hämolytisch- urämischem Syndrom (HUS) bedingt durch O145:HNM dokumentiert. Bei den drei Patienten aus NÖ handelte sich um einen 1-jg. Buben sowie ein 5-jg. und ein 2-jg. Mädchen; bei dem Patienten aus Wien um ein 3-jg. Mädchen. Obwohl laut Kuehne et al. auf einen HUS-Fall 32,2 Fälle von Gastroenteritis kommen sollten, wurde im Ausbruchsjahr im Rahmen der ärztlichen Routinediagnostik – mit Ausnahme von zwei im Rahmen der Umgebungsuntersuchungen durch die AGES ermittelten Gastroenteritis- Fällen – im Großraum Wien kein einziger STEC-Fall diagnostiziert.
Fig.: Frequency distribution of pathogens detected in 709 stool specimens by diagnostic approach employed: local laboratory protocol versus FilmArray GI®Panel Spina A, et al. (2015) Clin Microbiol Infect 21:719-28
http://de.wessling-group.com/news/aktuelle-meldungen/2017/ campylobacter-aenderung-verordnung-eg-20732005/
Of the 709 samples, 325 (45.8%) tested negative, 268 (37.8%) yielded only one organism, and 116 30% (16.4%) yielded multiple organisms. Spina et al. 2015 Medscape CME & education: Latest Updates for December 21, 2016 Timely Diagnosis of Gastroenteritis: Implications for Patients and Public Health
Johns Hopkins ABX Guide Salz-Cracker Non-Specific Therapies Milliequivalents Per Litre (mEq/L) •Rehydration: Normal Saline 0.225% • Mild diarrhea: take clear juices and soups with small frequent feedings. • Moderate-severe: use oral rehydration solution (ORS) such as Ceralyte, Pedialyte or other with Na+/K+ and glucose (50-100 ml/kg/q3-4h). • Unable to drink: use NG tube or IV fluids (e.g., D5W + ¼NS +20 mEq/L KCl). • Severe: IV Ringers lactate (preferred) or NS 20 mL/kg until improved perfusion, then 100 ml/kg ORS PO in 4 hr or D5W + ½NS IV. dextrose 5% in water (D5W) •Food should match stool: • Watery: soups, broth, yogurt, soft drinks, Jello +/- saltines • Some form to stool: rice, bread, broiled fish, chicken, baked potato. Rice based oral electrolyte • Avoid milk, milk products, caffeine, fried or fatty foods, spicy foods. •Anti-motility agents: avoid w/ E. coli O157 (bloody diarrhea) and C.. difficile difficileile. •Consider anti-motility agents if not dealing with E. coli O157 and C. difficile: Loperamide (OTC) 4 mg, then 2 mg q loose stool (16 mg/d max). 1/2 Normal Saline (1/2 NS). 0.45% NaCl in Water Crystalloid Solution. Hypotonic Imodium® (154 mOsm). Raises total fluid volume.
Abgefragt: 12. Mai 2018 -DANKE-
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